STAR utfordrer globale software-giganter
I nærmere 30 år har STAR utviklet software for shipping- og offshoreindustrien. Fra hovedkvarteret i Trondheim har de vokst til å bli en reell utfordrer til SAP og internasjonale leverandører av tilsvarende løsninger.
– Det er enormt mye som skjer i den maritime sektoren, både innen shipping og offshore. Å ligge i front av den teknologiske utviklingen krever mye, men STAR har lyktes med å utfordre de globale gigantene, forteller Bjørn Martin Klokkernes, administrerende direktør i STAR Informations Systems.
Siden 1997 har det norske teknologiselskapet utviklet software for selskaper innen shipping og offshore. Kjernevirksomheten har vært knyttet til utvikling av løsninger som hjelper selskaper med å holde orden på vedlikehold, logistikk og flåtedrift. Med STARs løsninger får brukerne en samlet oversikt over driften, noe som gjør det enklere å optimalisere drift, spare penger, øke sikkerheten og følge regler.
Med STARs løsninger får brukerne en samlet oversikt over driften, noe som gjør det enklere å optimalisere drift, spare penger, øke sikkerheten og følge regler.
– I et historisk perspektiv har vi vært en mindre spiller, men de siste årene har vi gjort betydelige investeringer i ny plattform og organisasjon. Det begynner vi å se resultatene av nå i form av en stadig voksende topp- og bunnlinje, sier Klokkernes.
Bygget en konkurransedyktig utfordrer
Foruten kjernevirksomheten har STAR de siste årene utviklet seg til å bli et kompetansehus innen maritimt vedlikehold. Her leverer selskapet blant annet tjenester innen rådgivning, prosjektleveranse og forvaltning av domenekunnskap.
– De siste årene har vi rekruttert ny og viktig kompetanse som gjør at vi også kan levere rådgivningstjenester innen maritimt vedlikehold. Selv om det fortsatt er teknologien som er vårt viktigste konkurransefortrinn, har vi potensial til å vokse ytterligere innen dette segmentet, sier Klokkernes.
Det er domenekunnskapen, kombinert med de kraftfulle, egenutviklede løsningene, som gjør STAR konkurransedyktig overfor de globale konkurrentene.
– Kundene forteller oss at vi forstår språket deres. Uten en slik dyptgående bransjekunnskap er det vanskelig å håndtere større konverteringsprosjekter på en god og effektiv måte, sier Klokkernes.
Tre av de opprinnelige gründerne av STAR jobber fortsatt for selskapet, til tross for store endringer i organisasjonen de senere årene. Like fullt krevde det et taktskifte på kapitalsiden for at selskapet skal kunne konkurrere med de globale gigantene. I januar 2024 kom derfor Longship inn på eiersiden etter en lengre prosess.
– Vi så tidlig noe vi likte i Longship. De forsto hvordan driften fungerte og skjønte både kulturen og organisasjonen vår kjapt. Dette var helt avgjørende for valget vi tok den gangen om å få dem med som vekstpartner. Siden den gang har vi hatt mange gode diskusjoner og satt noen ambisiøse, men realistiske, mål for de kommende årene, sier Klokkernes.
En ny standard for bærekraft
Gjennom Longships tilnærming til bærekraft jobber nå STAR med å hensynta hvordan de kan skape verdi for et bredere sett med interessenter rundt selskapet. Metodikken bygger på Alex Edmans konsept, Pieconomics.
STAR utvikler løsninger som ikke bare møter dagens behov, men som vil levere hva bransjen vil etterspørre de neste femten årene. Løsningene utvikles i tett samarbeid med kundene.
STAR utvikler løsninger som ikke bare møter dagens behov, men som vil levere hva bransjen vil etterspørre de neste femten årene.
– Et tett og godt samarbeid med kundene våre gjør at vi ligger i forkant av å utvikle løsningene våre. Det overordnede målet er å skape en positiv innvirkning på alle våre interessenter, og med Longship som partner er vi godt rigget for å nå disse målene, avslutter Klokkernes.