Inngår banebrytende avtaler for hydrogendrevne skip
SEAM, en leverandør av null- og lavutslippsløsninger for den maritime sektoren, er sentral når Norges lengste fergesamband får hydrogendrift og når verdens første ammoniakkdrevne slepebåt skal utvikles.
Siden 2021 har Longship Fund II vært eier av SEAM og har støttet utvikling av selskapet som nå opplever stor interesse.
– Vi har allerede en markedsledende posisjon i Norge innen elektrifisering av ferger og skip. Med god støtte fra vår eier, har vi også satset på utviklingen av fremdriftssystemer med hydrogen som energibærer. Dette har gitt resultater. Den dype tekniske kompetansen vi har opparbeidet har vært viktig for at vi den seneste tiden er valgt som leverandør til to av de mest spennende hydrogenprosjektene innen maritim sektor, sier Gunvald Mortvedt, administrerende direktør i SEAM.
Verdens første ammoniakkdrevne slepebåt
Amerikanske Amogy lager verdens første ammoniakkdrevne slepebåt som skal kjøre på energi fra hydrogen. De har valgt SEAM for å konvertere fartøyets originale dieselgeneratorer og elektriske motorer til Amogys egenutviklede ammoniakkbaserte, utslippsfrie kraftsystem. Yara Clean Ammonia (YCA) skal levere grønn ammoniakk til båtene, dermed blir norsk teknologi helt grunnleggende for gjennomføringen av det amerikanske prosjektet. Båten skal etter planen sjøsettes i slutten av 2023 i New York.
Pål G. Eide, leder for forskning og utvikling i SEAM, tror dette prosjektet kan kickstarte en ny æra med grønn teknologi i den maritime industrien.
– Vi er veldig glade for å jobbe med Amogy-teamet og har stor tillit til deres løsning. Dette samarbeidet vil kunne resultere i banebrytende teknologiske løsninger som vil ha en betydelig påvirkning på sektorens mål om netto nullutslipp. Våre styrker ligger i å tilpasse løsninger og gjøre det mulig for redere å realisere sine energieffektivitetsmål med fremtidsklar teknologi – dette prosjektet er et godt eksempel på det, sier Eide.
Dette samarbeidet vil kunne resultere i banebrytende teknologiske løsninger som vil ha en betydelig påvirkning på sektorens mål om netto nullutslipp.
Verdens første hydrogendrevne langdistanseferge
Også på hjemmebane skjer det spennende ting på hydrogenfronten for SEAM. På Norges lengste fergerute i Vestfjorden, med noen av verdens mest krevende værforhold, skal Torghatten, med SEAM på laget, levere verdens første hydrogendrevne langdistanseferge.
– Vi er stolte over å være Torghattens partner i dette banebrytende prosjektet. Sammen skal vi vise at det er mulig med hydrogenfartøy i stor skala, og at teknologien og kompetansen for å gjennomføre dette finnes i Norge. Dette er et nytt og viktig steg for å sikre nullutslipp i norsk fergeflåte, sier Gunvald Mortvedt.
Hydrogenfergene vil ha stor betydning for klimaet, ved at CO2-utslippet i Vestfjordsambandet reduseres med 26.500 tonn per år, tilsvarende 13.000 dieselbiler.
– Norge har viljen, kompetansen og erfaringen som trengs til å virkeliggjøre våre nullutslippsambisjoner og utvikle verdensledende løsninger for maritime operasjoner. Våre norske samarbeidspartnere ligger helt fremst i både design og utvikling av energieffektive skip og teknologi, og dette prosjektet vil bidra stort til viktig kompetanseutvikling innen maritime, elektro-, automasjons- og ingeniørfag. Vi er fornøyde med å ha SEAM med på laget i dette prosjektet, sier driftsdirektør i Torghatten Nord, Eirik Olsen.
På Norges lengste fergerute i Vestfjorden skal Torghatten, med SEAM på laget, levere verdens første hydrogendrevne langdistanseferge.