Bygger en ledende aktør i Norges fremtidsnæring
Norwegian Travel har på rekordtid rukket å bli en av de ledende aktørene i norsk opplevelsesturisme. Den Longship-eide reiseoperatøren skal bli en one-stop-shop for turister som vil oppleve det beste av Norge.
Bærekraftig opplevelsesturisme og arktisk aktivitet er i vinden som aldri før, og er et segment med solid vekst. Forut for etableringen av reiseoperatøren Norwegian Travel, som eies av Longship, var markedet preget av små aktører. Gjennom kjøp av en rekke virksomheter, har Norwegian Travel i løpet av kort tid blitt en ledende aktør innen opplevelsesbasert turisme av høy kvalitet på nøye utvalgte destinasjoner i Norge.
– I dag driver vi virksomhet i Kirkenes, Lofoten og Tromsø, samt i Norges Tindehovedstad, Åndalsnes. Hos Norwegian Travel får gjestene genuine naturopplevelser av høyeste kvalitet. Vi går i bresjen for å skape en selvstendig turistnæring, som ikke er avhengig av turoperatører og som skal være en one-stop-shop for turister som vil oppleve det beste av Norge, sier Terje Hatlen-Stokke, konsernsjef i Norwegian Travel.
Selskapets strategi består av to deler. Det skal utvikle utvalgte destinasjoner og tilby hele kundereisen på disse destinasjonene, samt ha en markedsledende salgs- og markedsorganisasjon for å fylle kapasiteten på disse. Fremtidsutsiktene ser lovende ut. Konsulentselskapet McKinsey har i en omfattende rapport trukket frem turisme som én av Norges ti viktigste fremtidsnæringer.
Sammen med Norwegian Travel har vi skapt hundrevis av lønnsomme arbeidsplasser og gode skatteinntekter til lokalsamfunnene de er en del av, sier Bernt Østhus, partner i Longship.
– Norwegian Travel er blant de mest givende prosjektene vi jobber med. Det er gledelig å se at virksomhetene har blitt reelle hjørnestensbedrifter i sine respektive lokalsamfunn. Sammen med Norwegian Travel har vi skapt hundrevis av lønnsomme arbeidsplasser og gode skatteinntekter til lokalsamfunnene de er en del av, sier Bernt Østhus, partner i Longship.
Norwegian Travel har utviklet og forvalter noen av landets mest ikoniske anlegg og landemerker.
– Det er klart det er stor stas å få være med på å utvikle velkjente attraksjoner som mange har et nært forhold til. Snøhotellet i Kirkenes, Fjellheisen i Tromsø og Romsdalsgondolen er landemerker vi er stolte av, sier Østhus og legger til:
– Samtlige av Norwegian Travels destinasjoner er basert på ren og lokalprodusert vannkraft. Allerede i 2025 har vi klar ambisjon om et fullstendig karbonnøytralt selskap. Det vil ytterligere styrke selskapets konkurransekraft.